Monday, April 16, 2007

Penunggang mabuk, kuda jadi korban
Saya rasa perbuatan penunggang ini salah. Inilah salah satu contoh yang menunjukkan bahawa manusia-manusia sekarang semakin memikirkan tentang diri sendiri. Walaupun kuda itu adalah seekor binatang, tidak patut penunggan mengambil nyawanya. Jika penunggang tersebut ada mengambil berat tentang kudanya, dia tidak akan minum arak. Ini menunjukkan bahawa manusia telah hilang keperimanusiaan lama-kelamaan.

Singapura perlu kurangkan guna beg plastik
Dengan kewujudan beg plastik, warga-warga Singapura mengambil kesempatan dari kemudahan ini dan lupa akibat menggunakan beg plastik berlebihan. Kami sering lupa apa yang akan terjejas setakat menggunakan beg plastik dengan kelebihan. Sebagai seorang murid yang mempelajari ilmu alam, saya sokong dengan cadangan ataupun penegasan Dr Yaacob untuk mengurangkan penggunaan beg plastik.

Ura-ura tubuh unit anjing antijiplak
Artikel ini adalah salah satu contoh yang mempamerkan haiwan bekerjasama dengan manusia. Dalam artikel ini, dua anjing pinjaman membantu dengan keberkasan penjual-penjual dan pengedar-pengedar dvd cetak rompak. Ini tidak semestinya tidak ada kena mengena dengan Singapura kerana ramai warga Singapura bercuti di Malaysia dan membeli dvd tersebut dan membawa dvd itu balik ke Singapura.

No comments: