Saturday, April 21, 2007

Seks dengan budak 12 tahun: tiga akui salah
Kejadian ini tidak boleh menyalahkan ketiga lelaki itu sahaja. Saya rasa keempat-empat yang harus disalahkan terutama sekali perempuan yang berumur 12 tahun itu. Sebagai seorang perempuan, saya percaya bahawa maruah diri dan mencintai diri sendiri adalah penting kerana pengajaran orang tua tidak boleh dihindarkan. Saya sedih kerana dia tidak tahu menghormat diri sendiri. Orang tuanya mesti akan merasa kesal dengan perbuatannya itu.

Impian jadi guru tak kesampaian bagi mangsa warga Indon
Berita ini menunjukkan kes amuk di kampus Universiti Virginia Tech di lain sudut. Mangsa yang terkorban dalam kes ini sanggup menjual harta benda dan keretanya untuk melanjutkan persekolahannya. Tetapi, malangnya, dia terpaksa meninggalkan dunia ini dan tidak sempat mencapai impiannya. Pada pendapat saya, membaca berita di sudut yang berlainan ialah menyegarkan. Ini mendedahkan bahawa ada orang yang berpengelaman susah untuk ke menara gading kepada orang ramai.

Suspek dendam dek kereta masuk lubang jalan
Berita ini adalah mengenai kumpulan samseng di Jepun yang dikenali sebagai Yakuza. Membaca artikel ini bagaikan menonton wayang 'fast and furious' yang mempamerkan pembunuhan antara kumpulan samseng Jepun. Ini menunjukkan bahawa cerita sebegini boleh dikut-ikut oleh orang ramai. Saya rasa ibu bapa harus memberi panduan kepada anak-anak mereka bila menonton cerita sebegini.

No comments: